Kreativní učení: Propojení umělců, učitelů a dětí
"Tvořivé myšlení a umět si poradit v různých situacích je důležitější než znalosti, které děti brzy zapomenou." Ilona Havlíčková, koordinátorka kreativního učení a pedagožka
Vzdělávání je klíčem k hodnotnějšímu životu a my věříme, že kvalitní vzdělání by mělo být dostupné pro všechny, bez ohledu na jejich sociální zázemí či geografickou polohu. Kreativní učení bylo jedním z klíčových témat v přihlášce Broumova 2028 na EHMK. I když jsme titul nezískali, projekty a myšlenky, které v rámci ní vznikly pokračují dál. Jsme rádi, že si Centru uměleckých aktivit Hradec Králové vzalo Kreativní učení za své a vdechlo mu život i konkrétní podobu.
O čem je kreativní učení?
"Kreativita má nezastupitelnou roli v průběhu celého vzdělávání a všech oborech. Podle zprávy Světového ekonomického fóra z roku 2023 je kreativní myšlení druhou nejdůležitější kompetencí pro budoucí povolání. Proto jejímu rozvoji na školách v Královéhradeckém kraji věnujeme systematickou péči, sdílíme dobrou praxi napříč republikou i mezinárodně a šíříme povědomí o kreativním učení mezi pedagogy, umělci, kreativci, rodiči a nejrůznějšími vzdělávacími i kulturními organizacemi," říká Petra Kultová, konzultantka kreativního učení.
Kreativní učení je dlouhodobé mezioborové působení umělců a kreativců, kteří učí se zapojením umění a tvůrčího myšlení. Kreativní učení má stejné cíle jako výuka klasická, liší se ale samotný proces. Staví na vzájemném obohacování a propojování v trojúhelníku pedagog – umělec či kreativec – žák nebo student. Podstatou je tandemová výuka, která přináší obohacení všem zapojeným stranám. Umělec či kreativec roste ve svých lektorských dovednostech a získává nové možnosti profesního uplatnění. Pedagog získává inspiraci v jiném přístupu ke třídě, rozvíjí vlastní kreativitu a má s kým sdílet, což mu pomáhá jako prevence vyhoření. Žáci a studenti dostávají prostor objevit a posílit své silné stránky, posiluje se jejich samostatnost, zodpovědnost, vnitřní motivace, stejně jako prezentační dovednosti, dostávají prostor pro sebevyjádření v bezpečném, nesoutěžním prostředí, které staví na vzájemném respektu, komunikaci a spolupráci. Zažijí propojení učiva s reálným životem.
Centrum uměleckých aktivit v projektu Kreativní učení propojuje umělce, učitele a žáky. Jeho hlavním cílem je rozvíjet v dětech kreativitu, dát jim možnost učit se prožitkem, rozvíjet jejich schopnost komunikovat, spolupracovat a nebát se přicházet s vlastními řešeními. Zkrátka, učit se s radostí. Je na každém vyučujícím a umělci, jak se spolu domluví, vždy s ohledem na jednotlivé žáky a celkovou dynamiku třídy. Metody kreativního učení nemění učivo, ale způsob, jakým se informace, schopnosti a dovednosti dětem předávají. Cílem není vychovat z dětí umělce, ale naučit je, aby si dokázaly poradit v každé situaci a věřily samy sobě.
Broumovská pouť po mapě světa
Pilotní ročník Kreativního učení 2023-24 na základních školách v Královéhradeckém kraji realizovaly společnými silami Ilona Havlíčková a Petra Kultová pod taktovkou Centra uměleckých aktivit. Do prvního ročníku se spolu s jedenácti umělci a kreativci zapojilo dvanáct tříd ze šesti základních škol v Královéhradeckém kraji. Díky krajské podpoře a financím z Národního plánu obnovy mohli společně pod vedením Centra uměleckých aktivit vykročit ze zajetých kolejí výuky. Mezi zapojenými školami je i broumovská ZŠ Hradební se kterou spolupracuje umělkyně, performerka, kuchařka, pekařka a kurátorka Heidi Hornáčková. Spolu s paní učitelkou Danou Frömmelovou a žáky 7.B poznávají vzdálené regiony světa.
V botách poutníka
Existuje něco jako typický Američan? Jak můžeme ovlivnit vnímání jídla hudbou a co všechno utváří naši identitu? Sedmáci se v hodinách zeměpisu postupně seznamují s oběma americkými kontinenty a pod vedením umělkyně a Heidi Hornáčkové poznávají všemi smysly kulturní a geografická specifika jednotlivých zemí. V propojení s angličtinou pronikají za zažité stereotypy, které se o obyvatelích obou Amerik šíří a učí se přijímat jinakost. Pouť za poznáním odlišných životních osudů a perspektiv v nich zároveň prohlubuje vzájemný respekt a smysl pro spolupráci.
Rok kreativního učení zakončil Kreatfest
Příkladem vydařené spolupráce napříč krajem byl letošní druhý ročník festivalu kreativity a kreativního učení KreatFest, který během tří dnů nabídl řadu workshopů diskusí a prostoru pro vzájemné obohacení. Velký ohlas měl celoroční vzdělávací cyklus Konzervatoř pro lektory kreativního učení rozložený do osmi víkendových seminářů, určený umělcům a kreativcům. Společná celoroční cesta vyvrcholila setkáním na celodenní konferenci Kreativní učení v KHK s podtitulem Jak dostat umění do škol a školy k umění aneb jak si věřit, tvořit, radovat se, objevovat a učit. V přátelské a neformální atmosféře odprezentovali učitelé společně s umělci, kreativci a dětmi své třídní projekty, mohli sdílet přínosy i zhodnotit, co by příště udělali jinak.
„Mojí hnací silou bylo otevřít dětem prostor pro svobodné sebevyjádření. Umožnit jim, aby se poznaly do hloubky i přes překážky, které jim staví do cesty umělecký proces, cítit se zodpovědný za svoje vzdělávání a cestu dalšího vývoje, zkrátka neházet zodpovědnost na jiné. Zkrátka umožnit dětem, aby se zjistili, co je pohání a proč, posílit jejich vnitřní motivaci,“ vzpomíná koordinátorka kreativního učení Ilona Havlíčková na své pohnutky z doby, kdy pilot připravovala.
„Pro mě osobně bylo neuvěřitelně silné pozorovat, jak se všichni zapojení postupně proměňují, rostou a sobě navzájem otevírají. Měli jsme několik tříd s dominantními klučičími partami, kde byly holky zvyklé mlčet a myslet si svoje. Postupem času, jak jsme skupinky rozdělovali a motivovali je ke spolupráci, se holky začaly osmělovat a nacházet svůj hlas! I takhle může vypadat cíl kreativního učení. Ráda vzpomínám taky na závěrečnou konferenci, kam jsme pozvali i žáky, ale nenutili jsme je prezentovat před plným sálem. Deváťáci z hradecké logopedické základky do toho šli dobrovolně a jako jediní svůj projekt celý představili, i přes to, jaký ostych a vnitřní sebezapření jim mluvení na veřejnosti působí. Tolik jim na tom záleželo a získali si obdiv nás všech,“ vzpomíná Petra Kultová.
Broumov 2028+ na Kreatfestu pořádal workshop Grooving together, kde představil inovativní výukový program El Sistema. Hudba není jen umění, ale také nástroj pro komunikaci a upevňování sociálních vztahů. Účastníci si mohli vyzkoušet rytmická cvičení v podání mezinárodního lektorského týmu.
Co bude dál?
Pouť kreativního učení má pokračovat přinejmenším až do června 2028. Společně s dalšími třemi krajskými organizacemi se Centrum uměleckých aktivit zapojilo do realizace tzv. Dlouhodobého záměru vzdělávání v Královéhradeckém kraji financovaného z Evropské unie a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovu.
Čtyřletý program cílí na střední školy a má rozvíjet jak pedagogy, tak studenty. Pedagogům nabídne celoroční vzdělávací kurz 6 + 1 kroků kreativního učitele, dále jednorázová tematická setkání v rámci Palety kreativní inspirace, dvě letní školy nebo Inkubátory aneb Kreativní wellness. Studenti mohou navštěvovat mimoškolní vzdělávací kurzy Kreativita za školou, které jim pomoci nasměrovat další kroky ke kreativním profesím. V nabídce bude například počítačová grafika, audiovizuální tvorba včetně podcastů nebo produkční dovednosti pro organizátory malých eventů. Každoročně bude moct 12 tříd zažít spolupráci umělce či kreativce a pedagoga přímo ve výuce v rámci Kreativního světa ve třídě, a to formou projektových dní.
Další informace o kreativním učení najdete TADY.